Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.01.2019 22:05 - Мръсните тайни на “Амазон”
Автор: anthroposophie Категория: Бизнес   
Прочетен: 7734 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 17.01.2019 22:08

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
       по материали от вестник “Тагесшпигел”    

Миналата година в Германия гръмна шумен скандал около най-известната фирма  за онлайн-търговия “Амазон”. Разследване на телевизията ЦДФ и вестник “Виртшафтсвохе” установи, че “Амазон” непрекъснато унищожава редовна стока, върната от клиентите, като прахосмукачки, миялни машини, компютри. Скандалът става огромен след предаване, в което една служителка на специалния отдел разказва как ежеднево трябвало да слага  стоки за над 23000 евро в контейнера, предназначен за унищожаване. На смяна са били бракувани средно по 13 големи електроуреда, например перални или миялни машини, а в някои дни по 15 матрака, разказва служителката. Всички стоки били нови и имали съвсем незначителни недостатъци, като малки драскотини, но били работещи. Специална компютърна програма й посочвала кои стоки трябва да се унищожат.    

“Амазон” не отрича тази порочна практика, но твърди, че се “ангажирали да избягват изхвърлянето на стоки, подобрявали постоянно прогнозата за търсенето, за да намалят броя на непродадената стока”. Но бивши служители на фирмата разказват за съвсем друга практика. “Всичко, което не е съвсем перфектно, се унищожава”, казва Норберт Фалер, бивш служител на “Амазон” в Кобленц. При него редовно се унищожавали сезонни артикули, парфюми и козметика. Това излизало на фирмата по-евтино, отколкото рециклирането и оползотворяването на върнатите стоки като суровина. “Амазон” освен че продава собствени продукти, служи и като платформа за външни търговци, които могат да използват цялата логистика на фирмата. На кубик метър и месец “Амазон” събира по 26 евро такса за лагеруване от външните търговци, по Коледа сумата стига даже до 36 евро. Ако продуктите стоят повече от шест месеца в някой от огромните складове на компанията, се дължат 500 евро на кубик метър, при повече от година - 1000 евро. За да избегнат тези такси, търговците могат да се отърват от “проблемната стока” с едно кликване, като тя се унищожава. На брой се дължат десет цента, докато обратното изпращане на стока от страна на клиента (т.нар. “ретур”) струва 25 цента на брой.   Разглезените консуматори връщат ежедневно стока за милиони. Макар да има алгоритми, прогнозиращи колко ще поръчат те, за да не се трупа прекалено много стока в складовете, явно програмата не е толкова съвършена. Много клиенти поръчват стоки само за да ги разгледат и ги връщат със следи от употреба. Например човек си поръчва четири навигационни системи, три часовника за фитнес, ползва всичките по един-два дни и връща ненужните. Но върнатите продукти не отиват повече в склада, за да зарадват някой друг клиент. Те се унищожават, даже и да не са разопаковани! Така се прахосват ценни ресурси, с които биха могли да се обзаведат цели села и градове в Африка. Затова и фирмата “Амазон” бива критикувана от немското правителство, което смята, че такова прахосване на ресурси е безотговорно. Клиентите не очакват, че стоките, които връщат, ще бъдат унищожени. На служителите е забранено да дават обяснения за случая. Във Франция вече има закон, според който търговците на едро нямат право да изхвърлят непродадени хранителни стоки. Обсъжда се дори да се въведе задължението за дарение даже и за непродадено облекло.   В Америка има многобройни фирми, занимаващи се с логистиката на връщане на потребителски продукти. 1,80 млрд. кг отпадъци годишно се натрупват в САЩ от тази логистика на върнатите стоки. Щетите, нанесени на природата от това, че стремежът за печалба на търговците води до презапасяване със стоки, не могат да бъдат изчислени. Към тях се добавя разхищението на ресурси (ценни метали, дървесина и под.) , разхищението на работна сила, излишният транспорт (вкл. замърсяване на въздуха с изгорели газове, задръстванията по магистралите и пр). Потреблението на все повече стоки се стимулира с всевъзможни трикове, освен агресивната реклама. Сервизи за поправка на телевизори, печки, перални, хладилници вече почти няма, така че клиентите са принудени даже и при дребна повреда да закупят нов уред. Например принтерите са така разчетени, че след определен брой разпечатани страници уредът престава да работи и е необходимо да се купи нов. Това, което предлага “Амазон”, е на практика целият асортимент на произведеното от човека в наши дни. Може би само атомни бомби не могат да се поръчат на страницата им. И понеже заплатите на служителите са мизерни, стоките в “Амазон” се предлагат на цена, много по-ниска от тази в магазина. Това кара хората да поръчват все повече и повече продукти при тях. Клиентите отиват в специализирания магазина само за да разгледат нов продукт, да пробват последния модел маратонки, да ползват безплатната консултация на продавача. След това си поръчват избраната стока в “Амазон”. Така без да знаят, стават съучастници в ненормалната практика на разхищение на американската компания.  



Гласувай:
4



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: anthroposophie
Категория: История
Прочетен: 823923
Постинги: 458
Коментари: 15
Гласове: 6141
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031