Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.10.2019 02:54 - Стара Трънска рецепта за напитка отъ диви плодове
Автор: sokoli Категория: Рецепти   
Прочетен: 7125 Коментари: 10 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Дар отъ Господъ - диви круши, киселици (диви ябълки), трънинки (трънки), глогинки (глог), шипки, дренки.  Слагатъ се въ стъклен съдъ каквито има диви плодове. Заливатъ се съ вода. Ни захарь ни соль. Само вода. И отгоре се слага повет, стебла и листа.  Най добре е ако има умение и време човек да си изплете кръгче от повет и да го постави върху плодовете, да ги притиска. Ако не, тензух, че може да се образува ципа като на зелевата трушия. Повет е задължително да има, че той вероятно спомага за съхранението на напитката за зимата.  Не се затваря плътно. Стои колко дена... седмица ли, повече ли...  Плодовете си пускатъ аромата. И колкото му се пие на човекъ  отсипва през цедка, като веднага налива вода въ стъкления съдъ за да възвърне течноста и покрие плодовете. Цяла зима отсипва и налива. По желание може си подслади човекъ съ медъ за предпочитане. Имамъ опит преди години бях сложиа трънки, шипки и поветъ. Сипвах и наливах и не се развали цяла зима и все си бе напитката ароматна. Следните години бяха безплодни. И слава Богу тази година има много плодове. Направих отъ трънки, глогинки, шипки дренки и киселици и разбира се турнах повет. 
image

image
image
  image
Въ Трънско по този начин се правило и само съ диви круши наречена напитката "Крушевица". Отделно по същия начин сложих диви плодове, но съ захарь, би трябвало да ферментира и да стане на вино.  Отдавна съм правила шипково вино, сега е смес и с другите есенни диви плодове.
 Още има въ планината топли дни за събиране на диви плодове. Докато бера и похапвамъ. Трънките  са стебчиви но ароматни, свалят ми захарьта (диабетик съм). Шипките - живи витамини, попарени най лесно се ядат сурови и... плюене... За някои власинките са проблемъ. А глогинките... На първо опитване, нито са неприятни нито пък много привлекателни за ядене. Но пък от тях има и по безвкусни и по ароматни. И колкото повече ям толкова по вкусни ми ставатъ. Богъ ги е сътворил много полезни така чувства душата ми. Може от глогът да се направи ракиена настойка и да се пие на гладно по една чаена лъжичка. Глогът освен за сърце и успокоение е и за оросявае на главата и крайиците което е добре за диабетици. Направих мармалад и от глогъ подобно на това: https://menunedeli.ru/recipe/dzhem-iz-boyaryshnika/ както и сладко с кокичките подобно на това: https://poleznogotovim.ru/aromatnoe-varene-iz-boyaryshnika-s-kostochkami/ съ тая разлика че аз първо варихъ плодовете и после добавих захарьта. Получи ми се по свежъ цвета. Дивите плодове могат и да се сушат за чай за зимата. Шипките трябва повече да се варятъ за да се усети аромата им.    



Гласувай:
4



1. radostinalassa - Това за повета го чувам за пръв път
29.10.2019 07:29
Растението е имел. То е било най - важното в гигантската ни империя между двата океана. Племената се заселвали там, където вирее имела. Там има енергия.
цитирай
2. radostinalassa - Идеята е страхотна
29.10.2019 07:32
Става и за зимнина.
цитирай
3. sokoli - Поветъ и Имелъ.
02.11.2019 20:34
Азъ зная че съвсемъ различни билки са. Общото между тяхъ е че и двете са полупаразитни растения. А може въ твоя роден край Пoвета да го наименуват Имел.
Повета расте навсякъде и по дървета се вие, и по стълбове и огради. Има бели цветчета които обикновено са благоуханни, но някои се срещат да не миришатъ. В последствие се преобразуватъ на бели пухчета. Стеблата са тънки и приплетени, но като наберат височина стават дебели като въжета, висящи в затъмнените гори и човек като ходи в такава среда му се струва че е попаднал въ джунгла.
https://www.google/search?q=%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%82&sxsrf=ACYBGNSoUa9oU-yhvhhgN2lO10sbsm9-gA:1572716208742&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi7gtG3iMzlAhVwwMQBHW9HCr8Q_AUIEigB
Повета въ Трънско също го слагат въ вид на изплетен кръгъ и въ бидона съ зелето.
цитирай
4. sokoli - А Белиятъ имелъ съм го виждала и брала само по Черноморието
02.11.2019 20:37
Паразитира по тополите във вид на тъмнозелени разлистени топки. Листата му са плътни и твърди. Плодовете му са бели малки топченца, които казват че са отровни. Чела съм че Имела толкова са го тачели че са го беряли съ залатна ножица. Расте високо и трудно се достига.
https://www.google/search?q=%D0%B1%D1%8F%D0%BB+%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D0%BB&sxsrf=ACYBGNQj1_ibInZt1Oep25WD0HSdCmIfOw:1572716208740&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjwhtG3iMzlAhW2ysQBHaS6BIoQ_AUIEigB&biw=911&bih=418&dpr=1.13
цитирай
5. sokoli - Точно за зимата става
02.11.2019 20:46
Сега има още яблоки (ябълки) как им казват на Трънски. И не тражимо (не търсим ) в зимника какво има. А докато дойде живот и здраве Пролетьта от много поредни употреби ще е отслабнала силата на Трънското питие.
цитирай
6. kasnaprolet9999 - И аз правя подобна напитка със сухи ...
19.11.2019 16:28
И аз правя подобна напитка със сухи плодове от шипки, глогинки и трънки. Слагам и чаша захар на четири пет литра вода. След 5 дена е ферментират, става леко газирано и вълшебно на вкус. След като го и пиеме, заливам същите плодове с вида и нова захар и така до три пъти. После сменям плодовете, от всеки вид по 100гр.
цитирай
7. kasnaprolet9999 - Полетът сушиш ли го преди да го сл...
19.11.2019 21:14
Поветът сушиш ли го преди да го сложиш в съда с дивите плодове. Знайно е, че в сурово състояние е отровен.
цитирай
8. barin - Здравей, sokoli. Преди два месеца ...
24.11.2019 21:35
Здравей, sokoli. Преди два месеца ходих в Трън и видях, че имаше много горски плодове да продават. Не останах дълго, за да разуча някоя рецепта. Съсредоточих се върху скални параклис "Св. Петка", където получих много нова информация. Тя ми помогна да напиша темата за св. Петка Епиватска.
Поздрави!
цитирай
9. sokoli - Поветътъ не съм го сушила.
27.11.2019 00:24
Не съм чувала, че е отровенъ. Но за това че не го познавам не съм правила чай от него. Зная че съ някои билки по внимателно..., като напримеръ Змийско млеко, Бял имел, Медуница, и Татул(само 2-4 семки или кафяна чашка чай може). Повече от Трънчаните кои съм питала не занят за тази напитка. А и човекът дето ми каза рецептата едва ли знае дали сух или пресен трябва да е повета, но ще попитамъ. Моя опитъ е сплетен кръг несушен повет (сух не е податлив на плетене) в голям бидон зеле преди години, както и напитката съм я правила тогава съ суров повет. Следващите години бяха безплодни. Вече сме пили и от тазгодишната напитка. И не съм забелязала нещо да ни се е отразило негативно. Само че напитката закъсняхъ да я видя и ми се струва че има малко градус и леко кисело. На мен ми хареса, но на мъж ми не. Но пък напитката от дивите плодове съ захарь, от която се получи вино, му хареса. Направих и снимки, но няма как да ги публикувам, докато не ги сваля в някой офис, или не дойде някой съ своя телефон да снима.
цитирай
10. sokoli - Въ църквата Света Петка въ Трънъ ...
27.11.2019 02:25
Въ църквата Света Петка въ Трънъ слушахъ клисарката разказва, че много чудеса са ставали за тези кои с вяра се помолятъ пред иконата на Светицата. Развулнувана просълзена ни разказва как една силно изгърбена жена придружена от близките си пристъпила към иконата и... Изправила се, станала "стройна и височка жена". Както съм чувала и много чудеса и на скалното параклисче съ светена водичка (която в някое време пресъхва) са ставали, като например прогледало е там дете след като е прегърнало Кръста. Въ Трънско има много села съ извори - свети места на Света Петка с лековита вода като в село Джинджовци напримеръ. Някои извори отъ тяхъ съм чувала да помагат за очите. Въ Брезникъ на църквата на Светицата тече "желязна вода" Изворът е по на високо на Бърдото. Помага водата за анемия, за кожни заболявания и др. Молила съм се на Света Петка за здраве и други лични изпитания, както и за излекуване на кравичките ни, ни е помагала Света Петка!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: sokoli
Категория: Други
Прочетен: 548593
Постинги: 191
Коментари: 330
Гласове: 353
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031